Skrivet av: Fransyskan | 28 november 2014

Hello yxskaft

Det tog mig en timme att köra hem idag. Det brukar ta 8 minuter. En timme, för kustvägen är stängt pga enorma vågor eftersom det är orkan. Jag bor inte precis nära kustvägen, men dominoeffekten ni vet. 55 sura minuter senare klev jag därför in hemma och ringde upp kompisen som lämnat meddelande efter meddelande under denna timmen.

Hon ville absolut att vi skulle åka till kompisen i varje fall – själv hade jag ställt in redan igår eftersom jag inte vill ge mig ut på vägarna när vädergudarna krigar. De senaste två dygnen har de flesta behövt mer än 2 timmar för att ta sig hem ifrån jobben. Två timmar för ett par kilometer, pga översvämmade vägar. Nu regnar det inte längre, men som sagt, orkan.

”Vadå igenkorkat på vägarna, det var ju inte en kotte!” säger kompisen som bor 300 meter från sitt kontor till mig, som just suttit 55 minuter i kö för att ta mig 5 kilometer.

”Vadå orkan, här blåser inte alls, jag vet inte vad du pratar om” säger kompisen som bor i en liten grop, med höga träd och byggnader runt sig – till mig som stod på min balkong, med inget mellan mig och havet (det är 20 grader i havet!) där jag plockade upp alla grejor som for runt med orkanbyarna, samtidigt som jag försökte förklara att palmerna LIGGER dubbelvikta därute.

JAG tänker inte köra mer idag. JAG vill inte riskera mitt liv. Det finns inget normalt väder i detta land. Blåser det så blåser det fan! Regnar det så kommer det 20 cm (!) på ett par timmar.

Kolla här.

Det är 18 grader ute, trots ovädret.

Kommentera

Kategorier

