Skrivet av: Fransyskan | 30 november 2014

Mission impossible

Jag tänker ta med katten hem till jul. Ett beslut jag tagit med inte så lite ångest. Dels för att det är oerhört dyrt att flyga en katt, dels för att jag inte är övertygad om att hon kommer må så bra vare sig av resan eller av att vara instängd (hon är utekatt!) i ett hus i Sverige under några veckor.

Men det är just det, jag tänker stanna ganska länge den här gången. Så länge kan hon inte vara själv, även om grannarna tittar till henne. Igår berättade jag för grannen att jag tar med katten hem och hela hon sken upp.. Då kändes beslutet lite mer rätt.

I varje fall. På flyget får man inte ta med en hård bur. Den ska vara mjuk. Den ska ha luftöppningar på 3 sidor. Vara max 55*40*23 cm. Katten ska kunna stå upp, vända sig, sträcka sig, ligga ner… allt bekvämt. Den ska vara LUKTFRI haha om katten pinkar. Den sista detaljen struntar jag i men kolla måtten. Har ni någonsin sett en katt? Flygbolaget har det alldeles uppenbarligen inte.

Det finns INGA väskor som är 23 cm breda. Antingen är dom 21 cm eller 30. Tro mig. Jag har kammat hela marknaden! En katt får inte plats att ligga vare sig på 21 eller 23 cm. Helt omöjligt. Hon kan inte heller vända sig. 55*40 den biten är helt ok – men såna väskor FINNS inte.

Jag har kollat på en som är 44*21*30 men övergav den inte bara för 21 cm utan för 30. Min katt är 35 hög och med huvudet 40. Hon är 45 eller mer (hon slingrade sig) lång utan svans. Hon ska vara där i minst 8 timmar. En hysterisk katt. Jag tror inte på att det går helt enkelt.

Alternativet är en för stor väska, i hopp om att inte flygbolaget säger nej när jag står där med en jamande katt i gryningen.

Så hjälp mig här! Hur sjutton ska jag hitta en väska jag kan ta katten i? Har ni flygit med katt? Hur noga är flygbolagen?

Responses

  1. Ska du ha den i kabinen är det måtten för kabinväska som gäller. Större väska så blir det i frakten. Då kan/bör du ha hård bur. De flesta djur åker i frakten och det funkar bra. Tänk på allergi i kabinen! Säger en som får astma av katter på 10 000 meters höjd. Ingen höjdare om man säger så… 😉

  2. Får du ha katten i kabinen eller åker den i lastutrymmet?

    Jag har bara flugit med katt en gång, det var på 70-talet och flygturen varade i cirka 45 minuter, jag har för mig att jag skrivit om det förut en gång. I vilket fall, katten satt i en sån där korgbur i bambu, typ. Grejen är den att det låga motorljudet får katter att gå i spinn, bokstavligen. Min katt snodde runt som en tok non-stop och katthår bara sprutade ut från gallerdörren i buren. Skräckslagen är bara förnamnet.

    Skulle du ha möjlighet att ta tåget istället?

  3. Glömde tillägga att jag höll buren i knät. Tack och lov för bur, säger jag, hade den suttit i mitt knä utan bur hade det gått mycket illa.

  4. Har flugit med annans katt med KLM. Stockholm-Amsterdam-Marseille. Katten i mjuk väska. Allt gick perfekt. På flighten från Amsterdam erbjöd sig grannen i stolen bredvid att lägga upp väskan på hyllan. Jag tackade nej och berättade att det fanns en katt inuti. Som inte sa ett knäpp. Det var först när jag lastade in katten i min bil på flygplatsen som den omedelbart tog sig ur väskan…
    Kattens ägare flög med ett senare plan, hon har två katter och det får bara vara en katt ombord per flight. När vi startade resan på Arlanda fick ”min” katt resa gratis, den andra katten kostade pengar. ”Min” katt vägde för mycket, men ingen kollade. Det jag var mest nervös för var att jag var tvungen att ta ut katten ur buren när jag skulle gå genom säkerhetskontrollen. Man kan inte sätta kattväskan på bandet. Det gick bra, men det finns tydligen möjlighet att göra detta på annat sätt. Kolla det om din katt blir stressad att att plockas ut och in…Om katten accepterar en sele så använd den, så mycket lättare att hålla fast en slingrande och hysterisk katt.
    Förmodar att du vet att katten måste ha pass och vara rabiesvaccinerad. Katter som reser i väskor kissar sällan på så litet utrymme, de kan hålla sig länge så det blir nog inget problem.
    Om du vill kan jag försöka kolla med kattägaren hur noga hon var med måtten på väskorna.
    Lycka till!

  5. Vad jag vet accepterar de flesta väskor som är stabila och täta men kolla IATAs bestämmelser. Vänner till oss har ryggsäcksväska men vet inte om de finns i Frankrike. Värt att kolla.
    http://www.zootema.se/Transportvaska-Ryggsack-pa-hjul_1h4ymxt.html
    Glöm inte träna länge innan resan!
    Mme Fellini

  6. IATA gäller för katt bland resväskorna, men i kabin har varje bolag sina egna regler! Precis den väskan har jag kollat på men jag tycker att den verkar ostabil och att nätet ej är klössäkert. Plus att den är snäppet för stor!

  7. Tack för alla tips! Men vadå plocka ut katten ur väskan när hon ska igenom kontrollen? Skojar du? Hon är snabb som en vessla, helt hysterisk och bits så fort man försöker lyfta henne. Jag KAN inte ta ur henne ur väskan, finns inte en chans i denna värd. Hon kommer försvinna på en sekund och jag kommer bli sönderbiten. Måste man det? Sele? Hahaha. Det tog mig timmar att få på halsbandet sist. Sist gång jag hade katten i selen slutade det med ett tiotal bett i tre fingrar rakt ner till benen, genom naglar och allt. Allvarligt? Måste katten ut? Kan man inte röntga henne och väskan?

  8. Man får inte ta ut katten ur buren på flyget i varje fall, tur för alla andra resenärer!

  9. Vi ska flyga, hon ska vara i kabinen. Drogad med lugnande medel.

  10. Hon är bokad i kabinen och det var ett rent helvete att hitta en kombination av flyg där det fanns plats för katten (max två per flyg) och där det fanns plats hela vägen hem (har byte i Tyskland), samt där vi får så kort restid som möjligt – runt 5,5 timmar flyg inklusive byte, samt några timmar innan och några timmar efter. Huga.


Kommentera

Kategorier

