Skrivet av: Fransyskan | 02 december 2014

Pest eller kolera?

Kontaktade flygplatsen i Nice för att fråga vad som gäller när man flyger med en aggressiv tiger. Fick svaret att antingen så bär man tigern i famnen genom säkerthetskontrollen, eller så röntgar man henne med väskan. Så jag har att välja mellan en strålskadad katt eller en drogat katt. Googlade drogerna veterinären rekommenderade och många katter får hjärtstopp av dessa. Kul. Kanske ska jag röntga katten i varje fall? Be att dom skriver ut en bild? Det är ganska dyrt att röntga katten hos veterinären men här får man det alltså gratis på flygplatsen!

Ni vet hur säkerhetskontrollen går till va? Man står i kö i hundra år, sedan kommer man fram, lägger upp en 3-4 backar på bandet och börjar strippa. Av med skor, bälte, töm fickor ta av jackan. Med brallorna kasande till knäna och svettiga sockar som klampar runt på iskallt golv, så låser man upp sin väska, öppnar den, drar ut datorn och alla små tuber med kräm och lägger i en annan låda. Med passet mellan tänderna och brallorna halvvägs till knäna går man igenom kontrollen. Som vanligt piper allt och medan man står som jesus på korset och låter en kvinna tafsa på en (allvarligt, varför inte låta en MAN göra det, något kul kan man väl få ha?) har man ögonen fixerade på datorn på bandet och mannen som står och sneglar på den. Så blir man släppt man hoppar fram med brallorna till knäna till bandet, sliter datorn ur näven på den okända mannen, stoppar ner den i väskan, stoppar ner alla krämer i väskan, trycker ihop allt, hoppar på den jävla väskan så att den går att stänga, stänger väskan. Öppnar den igen tar upp skärpet som man lagt i av misstag, stänger väskan igen, hoppar på den, försöker låsa den, sedan tar man på sig skärpet, skorna, lyfter väskan av bandet, tar jackan över armen, drar en lättnadens suck och vänder sig om och börjar gå.

Två meter senare blir man stoppad i en stickkontroll och får öppna väskan och börja om.

Föreställ er ovanstående scenario men lägg till att försöka plocka ut en styck aggressiv ilsken fräsande klösande bitande tiger ur en bur, som står på ett rullande band med folk som trycker på. Bära tigern som aldrig låter sig lyftas mer än 2 sekunder innan hon förvandlas till en hålslagsmaskin som fått fnatt och börjar bitas allt vad hon kan, klösa, slingra sig. Med katten i ett stadigt tag i nackskinnet och blodet sprutande från bettmärkena i händerna, armarna sönderklösta till armbågarna, liksom magen, där kattfan tagit spjärn, ska jag alltså gå igenom säkerhetskontrollen, hålla katten i nackskinnet i högra armen medan dom kroppsvisiterar mig, hoppas att katten inte klöser sönder tafstanten eftersom jag trots allt är ansvarig…

Suck.

Jag blir panik bara av att tänkta på det.

Så igår ägnade jag många timmar åt att beställa en säkerhetssele till katten. Inte ett vanligt koppel utan en riktig sele. Detta efter att ha försökt mäta hur mager katten är runt nacke och mage.

Sedan tryckte jag på beställ betalade och lutade mig tillbaka.

Då poppade det upp ett fönster som fick mig att kallsvettas.

Leverans 27 December.

En vecka efter att vi har åkt.

Det får bli silvertejp trots allt.


Lämna en kommentar

Kategorier