Skrivet av: Fransyskan | 07 december 2014

Vi mår inte så bra just nu

Igår var jag hos inte mindre än två veterinärer. Först den närmaste, tillsammans med katten, för att kolla att hennes elektroniska grej funkar och visar rätt adress. Denna veterinär var inte alls förtjust i idén att ge katten något rejält lugnande (pre-anestesi) eftersom katter kan få helt motsatt effekt – dom blir sjövilda. Hon rekommenderade det antistress medel jag gav katten i flera år som hade noll effekt. Tror inte riktigt på den idén, även om hon pratade om fyrdubbla doser. Köpte svindyrt maskmedel, helt enligt jordbruksverkets instruktioner, fick en fin faktura och tabletten fasthäftat på den. Det är inte krav men rekommendation och jag tar inga risker.

Lämnade katten hemma och åkte vidare till min veterinär. Fred. Han känner mig och han känner min katt. Han såg helt förstörd ut när han fick syn på mig, tills han såg att jag inte hade katten med mig. Som sagt, han känner min katt. Han har sett henne förvandlas till en livsfarlig grizzly mer än en gång.

Enligt Fred så kommer anti-stress medel inte funka på min katt. Han insisterade på det rejält lugnande medlet och sa att jag måste prova det innan, hemma, kolla hur hon reagerar. Men inte för att se om hon blir hysterisk utan för att se om hon behöver en halv eller en tablett.

Så jag ställde in dagens vandring. Igen.

Klockan 8 prick drogade jag min katt med lite mindre än en halv tablett. Det tog tio minuter innan hon började studsa runt som en liten tjur på uppvisning här inne, attackera mina fötter osv. Efter nån halvtimme började ögonlocken stänga sig. Katten mår uppenbarligen inget vidare, så här 50 minuter efter tabletten. Hon har inte riktigt koll på bakbenen och hon är väldigt rastlös. Men att låta sig lyftas (vilket är målet med hela den här historien) och bäras, det funkar inte. 5 sekunder. Om max tio minuter hoppas jag ha fått sån bra effekt att jag kan bära henna i fem minuter. Annars skiter sig det här.

Solen strålar ute och jag ska vara kattvakt hela dagen.

 

Kommentera

Kategorier

