Skrivet av: Fransyskan | 17 januari 2015

Nu händer det grejor igen!

Här har inte hänt något på flera veckor! Jag har alltså haft tid att röja hela lägenheten, sortera allt, putsa golv och tak. Skinande rent, inte en pryl liggande någonstans. Skönt! Så öppnade jag ytterdörren för att släppa in katten och fick se grannen. Han undrade om det läckte vatten hos mig. Såklart inte sa jag. För det är skyfall i soprummet två våningar under sa han.  Soprummet tänkte jag och mindes min senaste vattenläcka. Notera ordet senaste. Notera att jag börjar få en viss vana.

Då läcker det i mitt kök sa jag, tvärsäkert, trots att köket inte alls ligger rakt ovanför soprummet.

Och visst, det är vatten i mitt skafferi. Vatten som pressas upp genom golvet. Alltså har ett rör sprungit läck UNDER klinkersgolvet.

Men så här är det. Jag kände inte kallsvetten komma krypande. Ingen panik alls. Blev lite förtvivlad över att det kommer bli kaos i lägenheten igen. Men jag är som sagt lite van.

Under klinkersgolvet sa jag, då måste dom ju bryta upp allt?

Jepp sa en av alla gubbar som har legat på alla fyra med ficklampa i mitt skafferi idag.

Ingen panik alls. Jag sitter här och gnuggar händerna av förtjusning. För slår dom sönder golvet på ett ställe i lägenheten så måste dom göra rubbet. Allt är 24 år gammalt klinkers som inte säljs längre. Man kan inte bara byta ut en bit. Dessutom måste dom säkert slå sönder köket. Det var då jag började le. Mitt sk kök, som är som ett litet kokskåp, står hoppas jag rakt över vattenläckan. Och bryter dom sönder det… tja då kanske jag kan få en riktig kyl, fungerande spis och ugn också?

 

Kommentera

Kategorier

