Skrivet av: Fransyskan | 25 januari 2015

Det finns tillfällen…

…när jag tycker att man behöver se över straffen för vissa brott här i landet. Igår klockan 19 tävlade två bilar mot varandra, mitt i värsta rusningstrafiken, på den berömda Promenade des Anglais i Nice. 3-5 filer bred, beroende på var du passerar. Hastigheten är begränsad till 30 eller 50, igen, beroende på var. Sträckan är 2 mil lång.

Vid ett skyddad övergångsställe, där ljuset blivit rött för bilarna, gick en 64 årig dam över vägen med sin hund. Hon flög 10 meter av smällen och dog direkt – killen i bilen behövde nästan 100 meter för att få stopp på sin bil. BMWn som körde bredvid fick stopp med en gång, men lämnade det mesta av däcken på vägbanan när han tvärnitade.

Ingen av de två i den bilen som körde på damen verkar ha kört bilen… Mannen i BMWn har lämpligt nog varken papper på sig eller något körkort.

Det är inte fängelse de här killarna behöver. Men obligatorisk närvaro vid begravning, och sedan ett par års obligatorisk närvaro jämte ett olycksoffer i rehabilitation. Livstid utan bil och körkort. Eventuellt skulle dom tvingas stå mitt på övergångsstället och se en bil komma farande i full nittio rakt mot dom så att hjärnan kanske kopplar lite i varje fall?

Fy fan säger jag bara.

64 år, mördad av två idioter.

Såna här tävlingar är tyvärr inte någon ovanlighet. Jag har en väg ungefär en halv kilometer nedanför min balkong och där tävlingskör idioter varje kväll vid 22 tiden, året runt. Den tidigare raksträckan är numera sönderhuggen med minirondeller som duggar tätt, allt för att få ner hastigheten. Men ingen verkar göra något för att stoppa tävlingarna. Själv undviker jag vägen som pesten. Kör hellre en omväg på ett par kilometer än att ta den vägen vid den tiden.

Kommentera

Kategorier

