Skrivet av: Fransyskan | 03 april 2015

Italienarna är här

Till höger, till vänster, snett under till höger, snett under till vänster. En minut var allt jag klarade på min balkong innan jag bestämde mig för att fly fältet. Det är allt utom tyst här.

Dessa trevliga (det är dom, när man pratar med dom, känner och pratar dagligen med alla nu) italienare har med sitt oväsen fått mig att få röda utslag över hela kroppen. Ja, jag är svårt allergisk mot italienare.

Damen bredvid tycker att det är så konstigt att jag aldrig är hemma. Allvarligt? När smset kom med orden ”vi kommer och stannar i en vecka” så började jag rycka och dra i alla trådar som finns för att inte tillbringa en minut mer än nödvändigt hemma denna veckan.

Ikväll kom jag dock hem tidigare än tänkt och tja…. Vi är inne på andra timmen då jag har fläkten, tvn och radion på och ända överröstas av grannens TV som har en volym i nivå konsert för 80000 personer. Me not happy. Jag kan leva med att dom drämmer något i väggen så jag hoppar högt varannan minut (inte lyckats listat ut vad det är), men TVn och vrålandet.. Tja. Nej.

Alltså sitter jag här och pillar. Jag förlänger kablarna till mina nya högtalare med många väldigt många watt. Dessa ska strax placeras mot deras vägg. Tänkte inviga dom vid sex tiden imorgon när jag går upp.

I övrigt blir det väldigt mycket sport i helgen om vädret tillåter. Började idag med att inte respektera min enda vilodag i veckan (som sagt, var tvungen att hitta på något för att undvika italienarna), och med en 70 minuters speedwalk genom skogen. Var roligt! Imorgon blir det IKEA och jag räknar med att komma hem med många hyllor att skruva upp med så långa skruvar att dom puttar ner den 150 cm breda TVn italienarna har hängande mot min vägg. Söndag blir det 1000 meters klättring i fem timmar och på måndag tänkte jag klättra 800 meter till och avverka 21km. En si så där 50km under helgen. Till fots. Kvällarna: Bio. Jo. Jag har tänkt hålla mig borta.

Dom värsta åker på tisdag. Dom andra stannar en vecka till. Men dom kan jag stå ut med vid den här årstiden när bara jag anser att det är varmt nog att sitta ute. Det är mellan 20 och 28 på dagtid.

Det uppmuntrade inte italienarna att gå ut. Dom kommer från storstaden Turini och bytte alltså sin lägenhet och dåligt väder och dålig luft mot att komma hit och – ta daaaa – sitta inne med stängd dörr och spela datorspel och vråla. Det är som sagt väldigt varmt och väldigt fint väder. Men det är klart. Det slår inte ett TV spel.

Få nu inte intrycket att jag hatar italienare. Det gör jag inte. Jag hatar att bo jämte dom däremot. Och jag är svårt allergisk mot dom.

Nämnde jag att jag åker till IKEA med min italienska kompis imorgon…?

 

Responses

  1. Jag lider med dig. Minns så väl när jag bodde under bullriga grannar och på allvar önskade att jag var döv.

  2. Döv blir man med såna grannar…


Kommentera

Kategorier

