Skrivet av: Fransyskan | 10 april 2015

På tal om grannar…

Mina grannar ja… Det finns dom riktigt trevliga, som jag sällan skriver om men umgås med i princip dagligen. Det finns den oerhört sexiga mannen som kan få vem som helst att klä sig fint innan det sätts en fot på balkongen le och må bra, och så finns det dom som aldrig märks, men även dom som man verkligen inte står ut med.

Eftersom jag hänger ute mest hela tiden så har jag lärt känna dom flesta. Och dom jag inte känner, känner min katt. Även dom som inte träffat henne än, har hört ryktas om henne. Fröken är ökänd. Hon är boss i området. Det finns inte en hund, katt, eller italienare som går säker i hennes närhet. Hon nöjer sig tydligen inte med att fräsa, nej, hon smyger på dom andra, springer efter, fäller ut varenda päls och går till attack. Det insåg jag först efter att jag sett italienarna ducka bakom sina bilar och backa tillbaka in och stänga dörren när dom fick syn på katten – bara för att se katten snabbt som attan klättra in över staketet som hon alltid gör och mota in italienaren och hunden i deras lägenhet.

Kände mig riktigt stolt. Jag har lust att göra likadant. Men utifrån området med allihop.

Idag stötte jag ihop med cannabismannens fru. Vi har haft en kylig relation ända sen första hinken vatten jag hällde över cannabismannens rök en natt. Cannabismannen själv har jag slutit fred med flera gånger om. Men frun… Tja. Men idag stod vi där öga mot öga med varandra. Båda två beredda att dra vapen och starta kriget. Vi blängde på varandra. Och öppnade munnen samtidigt. Med samma ord:

”Är det DU som kör step klockan 23:20 varje kväll?”

sedan, i samma andetag:

”Va jag trodde det var DU!”

Så efter en längre diskussion vet vi nu att det är någon annan som stör oss båda varje kväll. Elefanten bor inte under, utan någon annanstans. Lite större förståelse för varandra också kanske. Välbehövligt.

Kommentera

Kategorier

