Skrivet av: Fransyskan | 30 juli 2015

I’m going home!

Och jag gråter stora krokodiltårar varje gång jag inser att om mindre än en vecka så befinner jag mig i ett 11 gradigt Sverige med regn och storm och skitväder. Vilken lycka! Inser folk i Sverige hur bra dom har det?

Ja, jag byter med glädje ut denna torka – inte en droppe regn sedan 15 juni – de heta stormbyarna, vinden som torkar ut allt, eller den absolut stillastående luften utan syre, mot kyla och regn. Här är så torrt att det brinner överallt nu. Temperaturen går inte under 28 på natten och den når lätt 44 grader på dagen. Det går inte att sätta näsan utanför dörren annat än mellan 5 och 6 på morgonen. Gatorna är öde. Ingen går ut frivilligt dagtid.

Min kropp orkar inte denna hetta längre. Igår blev jag skickad till akuten på lunchen, då mitt ena ben svullnat upp så att jag inte längre kände foten. Den misstänkta blodproppen var just bara svullna ben. En kropp som har fått nog av värmen. Mina ben är dubbelt så tjocka som vanligt.

Igår kväll fyllde jag badkaret med iskallt (well, så kallt som det gick) vatten, ploppade i alla isbitar jag hade och kröp ner. Satt där i omgångar hela kvällen. Sov med benen i högläge. Men det räcker inte. Svullnaden går inte ner. Benen är som stockar.

Ikväll ska jag bada i ett hav där temperaturen sjunkt från 28 till 19 på fem dagar – stormvindarna må vara glödheta, men dom drar in iskallt havsvatten. Kan knappt bärga mig! Tänker sitta i vattnet tills känseln kommer tillbaka i benen.

Responses

  1. Jag förstår dig, och bävar själv inför nästa sommarsäsong här. Just nu är det max 19 grader på dagen, alldeles lagom för mig. Men självklart måste de ha upp till 28 grader inomhus på jobbet, jag har nästan sagt upp mig flera gånger för att jag inte klarar värmen.

    Njut nu i det svala Sverige!

    Kram

  2. 28 inne? Fifan vem kan jobba i det. Har minst 28 inne hos mig halva aret det ar en plaga!! Man kan ej tanka


Kommentera

Kategorier

