Skrivet av: Fransyskan | 09 oktober 2015

Det går inte att föreställa sig kaoset…

…innan man har satt sina fötter i ett hus där en flodvåg har dragit igenom. Hur många bilder man än har sett. Det går inte att förbereda sig på känslorna som rusar genom kroppen när man på Röda Korsets uppmaning blir skickad till familj efter familj som har förlorat allt. När man närmar sig huset, ser de enorma högarna med bråten utanför, personerna som sitter i leran på trappan och avböjer all hjälp eftersom försäkringsbolagets experter har sagt att huset är så förstört att det måste rivas. Tacksamma leenden, när man lovar att ordna så att dom får lunch levererad under helgen.

Och så nästa hus, där vi möttes i huset av en dam som förklarade att hon inte orkade med mer idag så kunde vi komma tillbaka imorgon? Huset, någon meter från floden som svämmade över, hade hela källaren full med lera ännu. En 30-40cm. Vi fick komma in och ta en tur. Förutom den överfyllda källaren så hade vattnet nått 2,5 meter upp på väggarna i hela bottenvåningen. Allt var förstört. Det fanns en liten remsa närmast taket, som inte var full med lera, det var allt. Detta par hade – lyckligtvis – en övervåning att fly upp till. Men föreställ er känslan, när floden som brukar vara 5 meter lägre än huset, plötsligt når upp till andra våningen?

Jag har inte städat några hus idag. Jag har inte lyft en pryl. Istället har jag sett de andra i mitt team agera amatörpsykologer på plats. Ge stöd, uppmuntran, lova måltider, snabbt ringa Röda Korset och rapportera vad som behövdes mest. Själv hittade jag inte orden. Hur bemöter man människor som har förlorat ALLT? Precis ALLT. Jag lyssnade på de andra, lärde mig en hel del, och gick hem och bröt ihop.

Responses

  1. Hur mår Fransyskan idag? Vill bara höra att allt är bra efter sommarens äventyr och i ovädrets spår.
    Vänligen Mme Fellini

  2. Hon ligger utslagen med diskbråck, handikappad och alldeles oerhört ynklig!

  3. Kära nån, det var ledsamt att höra men att få vara ynklig är ganska skönt ibland. Vila och gör som doktorn säger och inte som du vill, lite gott vin och några praliner kan kanske pigga upp lite.

  4. Doktorn och sjukgymnasten är inte riktigt överrens om vad som är bäst så jag gör som jag vill jag😊 men ryggen orkar inte så mkt alls.

  5. Stackars! Hoppas du känner dig bättre snart. Kram

  6. Tack


Kommentera

Kategorier

