Skrivet av: Fransyskan | 16 november 2015

Mitt land är i krig

Fast det har det varit länge. Det blir bara så mycket mer uppenbart när man tvingas bära pass eller internationellt id kort när man går ut, när man råkar bo nära gränsen och får acceptera nyinförda gränskontroller. Och när helikoptrarna circulerar över bergen där jag brukar äta min lunchmacka med en fot dinglande på franska sidan och en fot dinglande pa italienska sidan – kontrollerna gäller inte bara vägar utan nu också mina älskade alper.

Ett stort antal liv gick till spillo i helgen. Men inte bara i Paris, som hela världen talar om, utan också i Beirut i liknande attacker, men det hör man inte ett pip om.

Det råder landssorg här idag, 3e dagen i rad, och det glädjer mig att det utlysta undantagstillståndet utnyttjas för att röja upp i områden där vapen finns och terrorister tränas upp. Polisen har en hel del att göra nu.

Kommentera

Kategorier

