Skrivet av: Fransyskan | 21 november 2015

Undantagstillstånd

Det här är nytt för mig hörrni. Att bo i ett land där risken för attentat klassas som oerhört hög, så hög att undantagstillstånd nu råder. Det räcker inte längre med att bära svenskt nationellt id kort, nej, pass ska det vara. Man får finna sig i kontroller, att folk rotar i väskor, och att alla tittar misstänksamt på alla.

Jag upptäckte till min förfäran att även jag stirrar misstänksamt på folk – det ligger nog mycket i att ju mindre man tittar på nyheter ju mindre rädd blir man. Själv har jag suttit klistrad framför TVn i en vecka nu.

Imorse väntade jag tacksamt medan vakten vid Carrefour gick igenom allas väskor. Men när jag stod i kassan insåg jag att ingen kollade själva huvudingångarna, och korridoren där alla lugnt lunkade ut med överfulla kundvagnar. Man kan inte skydda sig i alla situationer, och man ska kanske inte försöka heller.

Leva hörrni, det är tydligen det vi ska göra. Fortsätta leva som om ingenting har hänt.

Idag har jag stängt av nyheterna och tagit en paus från allt. Jag kollar på katastroffilmer – en om tornado medan det blåser orkan ute, nu följt av en om laviner i Alperna och efter det blir det ännu en film på samma tema.

 

Responses

  1. Hur går det med din rygg? Hoppas du fått bra hjälp nu och att livet blivit lättare igen. Gissar att du åker till Sverige över jul och önskar dig en riktigt skön och stillsam vistelse hos nära oc kära.
    Mme Fellini

  2. Hade några smärtfria lyckliga timmar igår innan det brakade loss igen. Men det gav mig hopp, det är på rätt väg! 7 långa veckor senare…

    Yep blir sverige för mig över jul så kropp och själ får vila lite!

    Så roligt att du tittar in fast jag är så tyst på bloggen!

  3. Gott Nytt År och låt oss hoppas på ett bättre sådant för alla i världen.
    Hälsar Mme Fellini från ett disigt Skåne

  4. Gott Nytt År och ett bättre sådant för alla i världen.
    Hälsar Mme Fellini från ett disigt och grått Skåne.

  5. Gott nytt år! Här kämpas det förtvivlat med att stampa i allt bagage i fyra resväskor. För rekorden är slagna. Vad sägs om 23kg gånger 3 plus 8kg handbagage. Och en extra väska med picnic kudde jacka bok och choklad. Till mitt försvar har jag mer böcker än mat med mig denna gång!

  6. Hur är läget efter alla helger och Sverigebesök? Återkommer du till din blogg i år? Saknar inläggen.
    Hälsar Mme Fellini

  7. Gott nytt år! Jo jag kommer tillbaka.. i bilen funderar jag pa vad jag ska skriva men sen tar jag mig aldrig till datorn. Lite mkt pa g just nu – jag ska beratta sa fort jag hinner!

    Det ar uppmuntrande att veta att jag ar saknad!


Kommentera

Kategorier

