Skrivet av: Fransyskan | 11 mars 2016

Odödliga tonåringar

Gjorde misstaget att köra förbi en skola precis när lunchen började och de fem minuterna som följde fick mig att inse att det är dags att beställa en kamera till bilen.

Utan att se sig för, utan att ens bromsa in för att kolla om det var fritt, susade ett tjugotal självmordskanditater rakt ut framför bredvid och bakom min bil.

Det zickzackades runt den, en drog över den heldragna vita linjen och körde på bakhjulet mot mötande trafik (utan sikt framåt), samtidigt som en polerade förarsidan på min bil med sitt knä och en annan gjorde likadant i samma ögonblick på andra sidan. Koncentrerade mig på att hålla bilen rakt utan att köra in i ungen som tvärnitade framför mig, medan jag höll glinen bakom på hyfsatavstånd med hjälp av fönstertvätten.

Ingen skulle dock vara mindre cool än någon annan så snart hade jag ett tjugotal ungar som stilade runt som myggor på bakhjulen, vart jag än tittade.

Som alla andra bilar valde jag då att helt sonika stanna bilen, mitt i vägen, och låta idioterna köra iväg.

Och dom gjorde segertecken glada över att ha vunnit… vunnit rätten att leva. Jag var inte den enda som i ögonblicket jag valde att stanna kämpade emot alla reflexer som finns när man delar vägen med ungar som så medvetet bryter mot alla lagar som finns och utsätter sig själv och andra för livsfara.

När ett 20 tal mopedister myllrar som myggor på alla sidor runt bilen (på bakhjulen) så krävs det inte mycket för att man ska råka meja ner en och skapa en dominoeffekt.

Tanken är ganska tillfredsställande. Men jag stannade som sagt och nöjer mig med att tipsa polisen och vilka ungar dom kan banka vett i vid tillfälle. Det är ju inte många veckor sen polisen forslade bort deras bilar dagligen medan jag stod och gnuggade händerna av glädje bredvid.

Kommentera

Kategorier

