Skrivet av: Fransyskan | 31 mars 2016

Fransk kultur när den är som värst

De sista två kilometrarna till jobbet idag tog en timme. Jag brukar hinna hela vägen på 8 minuter annars. Orsak till trafikkaoset var inte bara dagens strejk (tåg buss tram flyg skolor you name it) med som följd att alla som brukar åka kollektivt tog bilen.

Nej kaoset berodde på att 7 strejkande hade valt att blockera en fil på vägen som under en timmes tid varje morgon behöver släppa igenom ungefär 20000 bilar. I den andra filen stod dessa 7 och stoppade varenda bil för att dela ut papper och glatt (!) prata om sin strejkaktion. En bil i taget.

Tänk er alla dessa bilar som mellan 7-11 (många behövde mer än två timmar för att åka till jobbet) stod där och spydde avgaser. Hello miljöförstöring. Och alla som kom timmar försent till sitt jobb!

Den leende killen fick sina öron varma kan jag lova och jag var så kokande arg att jag skällde ut honom på en blandning av alla språk jag kan.

”Men det är ju strejk madame” sa han som om det vore den mest naturliga saken i världen att med sin aktion straffa alla som behövde ta sig någonstans.

JAG STREJKADE INTE IDAG!!!

I paris var det 60 mil köer idag! Här gick det ej att ta sig någonstans.

Lite blasé på franskarnas orsaker till att gå ut i strejk (åh baaara 8veckors semester per år räcker inte, va ny färg på gemen aaaaldrig etc) kollade jag i varje fall vad dagens strejk handlade om.

Arbetslagar.

Halledosingen då. Lusläste hela lagförslaget. Det stod inget om att begränsa antalet tillåtna strejktillfällen per år innan man får sparken.

Kommentera

Kategorier

