Skrivet av: Fransyskan | 27 juni 2016

Det här med språk

Mötte upp med en kompis från Tyskland på besök igår. Vi träffades när jag studerade i Tyskland i ett halvår. Tyska har vi aldrig pratat med varandra. Jag pratade nämligen spanska hela halvåret jag bodde i Bayern. Logiskt, jag vet.

”Förstår du fortfarande tyska?” Frågade kompisen.
”Nej” sa jag, tvärsäkert.

Sen kom jag på mig själv med att skicka vattnet när någon bad om det på tyska, blanda mig i konversationen runt bordet etc.

Nemas problemas.

Däremot hade jag glömt kroppsspråket. Tyskarna vill helst inte ha utrymme nog att andas mellan två personer…

Kommentera

Kategorier

