Skrivet av: Fransyskan | 23 juli 2016

Hemma hos mig

Ett tag tänkte jag att det lugnat sig här hemma. Knappt nåt att skriva om längre. Men så lät grannen under sin morsa flytta in i hennes etta, en riktig satkärring, och hon i sin tur har bjudit in sin rökande vännina.

Det finns inget som väcker livsandarna så effektivt som att hela tiden behöva försvara sig mot en riktig bitch.

För att ge er lite bakgrund… första gången kärringen (bred och tung som en lagård) var här var det samtidigt med min mamma. När vi båda låg och sov bankade tanten i taket och vrålade att vi skulle stampa runt så mycket. Råkade jag stå och prata svenska i telefon tog hon sig friheten att ställa sig och ropa oavbrutet på mig för att få uppmärksamhet – vi vet ju alla att svenska inte är något riktigt språk och att jag alltså inte borde stå där med telefonen i örat. Hon tillbringade hela den sommaren med att titta på tv på högsta volym ute i trädgården, med små pauser för att vråla åt mig att jag skulle sluta stampa runt (tex när jag låg still med öronproppar på terassen och läste för att ej höra hennes tv serier)

Bitchen flyttade alltså in för några månader sen. Det har gått bra så länge dottern också vart där för när dom är två så lugnar hon sig. Svårare att höra andra när man är flera, eller hur?

Fem minuter. Fem minuter hade jag hunnit vara hemma efter min semester innan kärringen kom och upplyste mig om att det droppade vatten från min balkong. Mitt fel. Denna gång var jag mycket skyldig. Mina tomatplantor låg dubbelvikta och jorden var som cement. För torr för att suga upp vatten så det rann rakt igenom. Vilket jag inte märkte eftersom jag redan var ute i bilen igen för att hämta resten av grejorna.

”Jag hörde att du kom hem. Det har vart tyst i en vecka och nu är det väsen igen” upplyste hon mig.

Jag tackade för upplysningen, berättade att visst det kanske hördes bär jag bar in dom tunga väskorna från semestern jag kommit hem ifrån hela SJU minuter tidigare.

Och passade på att berätta att jag hör henne gå omkring också trots att hon bor UNDER mig. Att jag hör alla. För jag bor i mitten. Påminde henne om att när grannen ovanför mig stampar runt så tror hon att det är jag. Att man hör allt och alla.

 Bad om ursäkt och tillåtelse att vattna mina blommor mer lite senare på kvällen och förklarade att det kommer rinna mer vatten. Trodde allt var bra där.

Ett par nätter senare vaknar jag vid midnatt av ett jävla kacklande och rökande utanför. Det var då kärringens kompis kommit. Muttrade surt men högt på balkongen att det allt var till att föra väsen vid midnatt. Nada respons. Men tio minuter senare blev det tyst.

Tillbringade en timme hemma kvällen därpå. Låg på balkongen och försökte sova till ljudet av tantens tv serier (som hon i vanlig ordning tittade på utomhus). Sen åkte jag iväg. Kom hem vid 22, duschade och gick mycket lättklädd ut på balkongen för att hänga upp min handduk.

Helt ogenerat stod kärringen där, långt ut på gräsmattan, sin feta lilla nacke sträckt till max, och glor rakt in till mig. 

”Skulle bara kolla om det var du som stampade runt”

Jag stod för tusan i duschen!! Vilket min våta halvnakna kropp som den perversa idioten glodde på helt klart bevisade.

”Jo men NÅGON stampade runt och det är bara du hemma!”

Eh… nej det var inte bara jag hemma. Men dom andra hade tydligen smart nog stängt sina gardiner för att slippa den gluttande kärringen? Efter 4,5 år här känner jag igen varenda ljud här. Jag är nämligen den första att irritera mig på grannarnas oväsen! Men det är skillnad på ljud som den oisolerade byggnaden aldrig kommer dölja (folk som går normalt utan att stampa) och ljud som visar att folk faktiskt ej tar hänsyn (möbler som dras omkring,tvn på ute, musik på högsta volym eller tex hennes dotters hund som kämnades ensam 8 timmar per dag i fyra månader i sträck).

Igår efter jobbet när jag låg och sov på balkongen fick kärringen under ännu ett hysteriskt utbrott för att jag stampade runt så. Hon vrålaxe och gapade och varenda granne gick ut och kollade.

Det var då jag surt vrålade tilllbaka att jag ska stampa tre gånger i golvet varje gång jag råkat haft mage att tex förflytta mig till toan eller hämta något i köket så att hon vet att det är jag SÅ ATT HON INTE BEHÖVER STÅ OCH GLO RAKT IN I MIN LÄGENHET MEDAN JAG DUSCHAR eller anklaga mig för att stampa runt när jag sover.

Nu ska ni inte tro att det fick tyst på henne inte.

Jag stampade hårt tre gånger i golvet varje gång jag råkat röra mig kommande timme, som utlovat. Så hon vet när det är jag!

Jag är fortfarande arg. Jag har vare sig haft på tv eller radio sen jag kom hem, har legat och vilat varenda sekund jag vart hemma, jag smyger över golvet för jag HATAR att höra folk stampa runt. Jag har möbeltassar fast ingen annan har det…

Och vid dom få tillfällen jag alltså är hemma så får jag skit för det.

Så nu har jag bytt strategi. Igår innan jag åkte iväg pilllade jag bort alla möbeltassar. Jag satte på musik riktigt högt innan jag åkte och lät några plastflaskor ligga på golvet på balkongen så dom kan fara runt med vinden.

Sen grannens hund väckte mig vid åtta imorse har jag sett till att hålla mig i ständig rörelse inne, utan att för den saken skull föra väsen. Ljud blir normala efter en tid och min plan är nu att vänja henne vid att det aldrig, aldrig är tyst här.

Hjälper inte det ska jag leta upp mina zumba dvd!

Nej hörrni  nu har jag suttitt still i fler minuter hon får inte vänja sig!

Kommentera

Kategorier

