Skrivet av: Fransyskan | 03 augusti 2016

Natten har varit tuff

Jag vet inte varför italienarna måste öppna och drämma igen skåpsluckorna 38 gånger i minuten (!) flera timmar i sträck. Men jag somnade till det ljudet, trots öronproppar. Balkongdörren hade jag fått stänga för att dämpa dunken lite. Dog nästan av syrebrist och värmeslag. 

Sen kom grannen under hem och rökfesten började. Vaknade om och om igen av att näsan bommat igen så jag inte kunde andas. Är mycket alletgisk mot cigarettrök.

När jag vaknade för sjuttioelfte gången klockan ett var det tyst.Öppnade balkongdörren, njöt av syret. La mig på balkonggolvet och där låg jag till klockan sex imorse. 24 grader och jag frös. Man är lite miljöskadad efter alla år i detta luftföroreningars paradis. 

Sömnen blev det så där med och nacken mår inget vidare efter natten på golvet.

Men klockan 6 masade jag mig upp ändå för att hinna med 90 minuters sport innan jobbet: det tar på kraftern att smälla i skåpsluckor varannan sekund i en och en halv timme i sträck. Sen lämnade jag musiken på högsta volym och satte mig i bilen till jobbet.

Himlen är gråblå av luftföroreningar. Infödingarna kallar den blå men dom har aldrig sett något annat än denna dimma sommartid. 

Det låg en bil en halvmeter efter min och när han inte fattade vinken när jag bromsade eller spolade ner hela honom så stannade jag helt sonika mitt i vägen och viftade att han kunde köra förbi. Killen blev helt förvirrad fattade ingenting. Folk här klarar inte upp att köra bil om dom inte kan klistra sig i häcken på någon annan. Tre gånger stannade jag av samma anledning, tre gånger på åtta minuter. 

Visuellt är hela denna region en stor förorening. Bilar folk byggnader skyltar och ljus precis överallt. Tänkte på min vecka i alperna då det var ett rent nöje att köra bil. Allt var vackert.

Kände att jag är färdig här nu.

Kommentera

Kategorier

