Skrivet av: Fransyskan | 24 november 2016

Mina adoptiv morföräldrar

Jodå, jag har adopterat min egen mormor och morfar i Frankrike. Dom bor i samma trappa som mig och det är ett par som jag litar på och kan räkna med och älskar att tillbringa tid med. Dom är över 80 år och i absolut strålande form. Dom är underbara.

När jag är bortrest passar dom katten och när jag är sjuk så knackar dom på dörren och kollar om jag lever.

Flera gånger i veckan knackar jag på hos dom och hämtar min favorittant för en promenad, en skvallerpromenad. För prata kan vi.

Denna veckan har jag tillbringat timmar hos dom med att fixa deras dator (som lever sitt eget liv), äta choklad, bli kramad och talad om hur fantastisk jag är, vilka kvaliteter jag har.

Jag är en del av familjen lika mycket som dom blivit en del av min. Underbara underbara människor.

Idag ringde larmet från hissen och som vanligt var jag den enda som brydde mig. Fast i källarvåningen satt just granntanten. Hon hade lyckats trycka på knappen och fått veta att dom skulle komma ”om någon timme”. Eh? Hämtade maken, hämtade en pall till maken, sen satt vi där i källaren och muntrade upp tanten. Medan jag ringde hisstillverkaren och upplyste dom om att i hissen satt en svag gammal dam på 80 år så det vore fint om dom kunde rappa på lite. Mimade en ursäkt till maken för att jag kallade hans fru för en svag gamling.

10 minuter senare kom reparatören och ut skuttade (!) kruttanten. Hon slängde upp höger ben över axeln sen vänster höger igen. Strålade som en sol, studsade upp och ner medan hon glatt berättade:

”Jag ägnade tiden åt att göra mitt gymnastikprogram”

Sen skuttade hon glatt uppför trappan, strålande glad.

Nästa gång jag ringer och talar om att det sitter en gamling i hissen lär inte reparatören komma så snabbt. Vilket jag påpekade för damen. Hon kunde ju sett lite svag ut i varje fall…

Kommentera

Kategorier

