Skrivet av: Fransyskan | 20 december 2016

Ett halvår…

…efter terrorattacken i Nice har jag fortfarande inte sett mer än en bild i från det inträffade. Ett val från min sida och den enda bilden jag såg dök upp av ett misstag och jag ångrar djupt att jag inte lyckades undvika den. Jag vill inte se bilderna. Berättelserna har jag hört, det går inte att undvika att få detaljer när halva ens bekantskapskrets var på plats då det inträffade. Men bilderna vill jag inte se. Folk sprang för sina liv – och FILMADE samtidigt. För mig är det obegripligt.

Tyskland verkar ha sållat bättre. En bild visas konstant under nyhetsflödet. En bild av lastbilen. Inga bilder på lemlästade kroppar (som den jag råkade få se ifrån Nice), bara en stillastående lastbil. Bra.

Jag vill inte veta vem han var, jag tänker aldrig uttala hans namn. För mig går alla såna här idioter under benämningen Idioten. Uppmärksamhet ska dom inte få.

Mina nära vänner i Berlin var inte på plats, utan befinner sig utomlands, vilket är en stor lättnad.

Om några dagar ska jag flyga till Sverige. I dessa tider, och i juletider, känns det inte speciellt tryggt.

Kommentera

Kategorier

