Skrivet av: Fransyskan | 05 januari 2017

Fransk administration när den är som bäst

Ligger på soffan och hyperventilerar efter en lång kamp med ett praktexemplar i fransk administation. Det här slår allt jag tidigare upplevt.

Timmar till att fylla i otaliga dokument med miljoner detaljer. Till ingen nytta alls. Idioten (i detta land anställs såna på livstid och kan ej sägas upp vilket gör sitt till för kvaliteten på jobbet) som tog hand om mitt ärende valde att skita i allt och använda sig av uppgifter som ej gällt på sex år.

Det upptäckte jag av en slump när jag rensade hotmailen från spam. Använder gmail sedan flera år tillbaka. Så jag loggade in för att ändra till gmailen. Och upptäckte att dom använder adressen jag flyttade från 2011. Och nu till det bästa: jag kan inte ändra adressen för hör och häpna adressändringen måste ligga i framtiden. 

Så nu antar jag att mina papper ligger i en brevlåda i en annan stad. Om inte någon nitisk jävel på posten gjort som en annan gång – då jag beställt paket till jobbet – och helt sonika ändrat leveransadressen. Men det är en annan historia.

Jag behöver mina dokument. Så jag ringde för att ändra den jävla adressen. Tio minuter av olika alternativ tryck tre tryck ett tryck stjärna utan att ens komma i närheten av att få prats med någon gav jag upp.

Ligger och hyperventilerar. Sen ska jag skriva ett helt vanligt brev och gå och personligen trycka i handen på någon av deras personal. Och jag tänker inte gå därifrån utan alla dokument jag behöver och en uppdaterad adress.

Frankrike är för övrigt mkt stolts över utvecklingen att låta mer och mer finnas och kunna göras online.

Men adressändra då något pundhuvud gjort fel kan man alltså inte.

Responses

  1. Oj förstår precis vad du känner. Har bara varit fast boende här sen 2 år tillbaka men all den administration som krävs för att flytta in i detta landet kan motverka massinvandring.
    Du har tur som kan gorma på perfekt franska, jag blanda med skånska starka ord.
    Gott Nytt År.
    Mme Fellini


Kommentera

Kategorier

