Skrivet av: Fransyskan | 27 februari 2017

En helg hos mig

Den här helgen har jag:

  • Lyssnat på när grannen ovanför och senaste flickvännen stompat runt i klackskor en halvtimme före och efter varje gång dom lämnat lägenheten eller kommit hem igen. Vid alla tider på dygnet utom just mellan 8-12 då dom sov.
  • Lyssnat på den musik grannen ovanför och hans senaste flickvän valt. Hela helgen.
  • Lyssnat på när grannen ovanför och hans senaste flickvän drämt igen ytterdörren så hela byggnaden skakat.
  • Lyssnat på när grannen ovanför och hans senaste flickvän haft sex, vid upprepade tillfällen under helgen. Han orkar sätta på henne men han klarar inte av att dra sin säng 10 cm från väggen.
  • Lyssnat på övriga grannar som liksom jag bankat i vägghelvetet för att få killen att tappa sexlusten.

Idag har jag:

  • Lyssnat på den musik grannen ovanför valde att lyssna på tills dess att det var dags för honom – som arbetar i skift vid alla tider på dygnet, att sova.
  • Gått en promenad runt huset för att försäkra mig om att grannen ovanför dragit ner gardinen och faktiskt sover.
  • Dammsugit. Fasen vad noga jag har dammsugit. Under och bakom aaaaaaaaaaaaaaaalla tunga möbler. Två gånger. Ifall jag missade något första gången.
  • Tvättat golvet! I högklackat. Utan att halka!
  • Öppnat och drämt igen ytterdörren ungefär en gång i halvtimmen. Obs: Gick i klackskor fram och tillbaka.

Imorgon eftermiddag, när grannen sover, funderar jag på att testa något nytt: Zumba. I klackskor! Med musiken på absolut högsta volym.

Men först ska jag göra klart mitt projekt: Skriva en jättelapp med skrivstil (fransmän kan inget annat än oläsliga krumelurer – ett ”n” kan i själva verket vara ett ”r” eller ett ”m” – ingen fan vet). Lappen ska jag inte lägga i ett litet kuvert i hans brevlåda, inte ens på hans ytterdörr. Nej nej, jättelappen ska sitta på entredörren till byggnaden (i vanlig ordning i denna byggnad):

Kära granne på översta våningen i mitten*,

Idag vill jag bestämma vilken musik vi lyssnar på.

Ikväll har jag huvudvärk. Inget sex.

Inatt ska jag sova. Utan skor.

 

*Alla grannar som skriver lappar här preciserar noga till vem lappen är – skämslapp liksom – men skriver aaaaaaaldrig under med sitt namn.

Ni inser vad allt det här betyder va?

Jag börjar äntligen anpassa mig till livet här. Jag har blivit en äkta fransyska.

Kommentera

Kategorier

