Skrivet av: Fransyskan | 16 mars 2017

Högsta alert

Så mycket är det alltså värt, den fantastiska högsta säkerhet vi har i landet sedan något år tillbaka…

Idag på lunchen gick ett pundhuvud till elev rakt in i en skola (tekniskt gymnasium och inte militärskola, som svenska nyheter påstår) i grannstaden. Han var beväpnad med granater, pistol och ett gevär. Sistnämnda var en meter långt. Inga kontroller gjordes, för han hade ett kort som lät honom, liksom alla andra studenter, gå rakt in.

Fantastisk säkerhet.

Detta i ett land där vanliga svenssons inte får gå på toaletten på bibliotek (av rädsla för att vi lämnar sprängmedel i papperskorgarna), där man inte kan simma eller gå in i köpcentrum utan att låta väskorna passera en metaldetektör, alternativt genomsökas. Man låter inte längre föräldrarna stanna bilarna alldeles utanför skolan för att släppa av barnen, för det anses vara högre risk att någon genomför ett attentat då, än när miljoner ungar varje dag nu hoppar ur bilar parkerade mitt i vägen, och knallar till skolan genom ett totalt kaos av felparkerade bilar.

Ja, jag har svårt att se logiken.

Och nej, jag känner mig inte speciellt säker pga dessa säkerhetsvarningar. Jag hade känt mig lika säker utan dom.

Sannolikheten att något riktigt jävligt ska hända igen finns självklart, men den är liten, nästan obefintlig, i förhållande till det som verkligen skrämmer mig här:

Vanlig transport från A till B i en bil på en väg. DÄR finns den verkliga faran i detta land. Där skadas och dödas människor dagligen.

Jag tittar på nyheterna ikväll, med stor häpnad, då jag inte kan förstå hur någon kunnat göra det han gjorde idag.

Kommentera

Kategorier

