Skrivet av: Fransyskan | 05 april 2017

En helt vanlig dag på vägarna här

Ute och körde med en kajak på bilen. Ni vet, en kajak sticker ut lite i fram och lite i bak. Man kör lite försiktigare än vanligt, eftersom man har en kajak på bilen. Kajaken syns, den är orange och röd. Ni har fattat va – jag hade en kajak på bilen.

Ändå ligger det pundhuvuden och trycker i häcken på mig hela tiden. På trefiliga vägar väljer dom såklart att ligga bakom mig, INTE köra om, men blinka med helljuset och på alla sätt försöka få mig att förstå att det var helt fel av mig att bara köra enligt gällande hastighetsbestämmelser.

Sen kom jag till 30 vägen, den med 3 höga väggupp på raken. Då fick idioten bakom mig spel. Tutade, blinkade. Det var 30, jag höll 30 och – fy skäms på mig – jag saktade ner för att inte sabba bilen, kajaken, eller mig själv på vägguppet. Fy på mig.

Killen låg så nära mig att han fick BACKA för att kunna köra om när jag tröttnade och helt sonika stannade mitt i vägen.

Stanna mitt i vägen gör jag ofta numera. Ligger någon närmare mig än jag parkerar så stannar jag. Alltid. Och bilen bakom måste backa för att komma förbi. Alltid. Så nära ligger dom här.

En dag ska jag berätta om vad som händer här om man har mage att stanna vid ett rödljus. Eller – gud förbjude – vid ett övergångsställe.

 

 

Kommentera

Kategorier

